Het internet kent geen grenzen. Het is nooit gesloten en altijd beschikbaar. Daarom schakelen meer en meer bedrijven online winkels in om hun producten te verkopen. Toch kan het nog voorkomen dat klanten halverwege het betaalproces he shop verlaten. Je kan dan misschien wel veel bezoekers aantrekken maar natuurlijk moet de verkoop wel volgen. Het gebeurt vaak dat mensen hun winkelmandje achterlaten vooraleer ze bij de laatste stap van het winkelproces zijn aangekomen. De kans is groot dat er een heel duidelijke reden is waarom dit gebeurt. De hoofdredenen voor het verlaten van online aankoop zijn dat het checkout proces te omslachtig is of dat klanten niet goed weten wat er van hen verwacht wordt. Wil je een online winkel bouwen, dan zijn er enkele puntjes waar je rekening mee dient te houden om de conversiegraad te verbeteren. 1. Automatiseer alles dat geautomatiseerd kan worden De hoofdreden dat je een webshop laat ontwikkelen is om je doren 24/7 open te houden. Het nadeel van de deuren de klok rond open houden is dat er veel werk bij kijken komt. Het aantal backoffice processen kunnen dan overweldigend zijn. Je moet ervoor zorgen dat klachten snel behandeld worden, dat er voldoende stock is voor nieuwe bestellingen en dat je alle data constant monitort om het overzicht te bewaren van waar je staat. Je webapplicatie moet ook in de gaten gehouden worden om ervoor te zorgen dat deze niet op zijn knieën gaat op belangrijke momenten. Je moet je tijd prioriteren, gefocust blijven en je operationele kosten laag houden. De sleutel is om alle taken die geautomatiseerd kunnen worden ook daadwerkelijk te automatiseren. Er zijn verschillende applicatie integratie platformen die je kan gebruiken om de meeste processen, zoals applicatie monitoring en gegevensbewaring, te automatiseren. Je kan dit werk ook uitbesteden aan een webshop specialist die de meeste van deze processen voor je kan beheren. 2. Blijf meten, evalueren en bijsturen Het unieke aan internet is dat je het nooit volledig kan voorspellen. Dit geldt nog des te meer als je SEO en SEA gaat integreren. Wees dus niet verrast als je een plotse piek krijgt in de je online verkopen omdat er iemand misschien iets over je heeft geschreven of omdat je een succesvolle SEA-campagne hebt gevoerd. Aan de andere kant kan het ook voorkomen dat er terugkerende periodes zijn waarbij er aanzienlijk minder verkeer is op je webshop. Enkel door het continu meten, evalueren en bijsturen zal je jouw webshop kunnen afstemmen op de noden van je klanten. Baseer je beslissingen op gegevens en niet op giswerk. Streef ernaar te begrijpen wat je klanten nodig hebben en bezorg ze het dan ook. 3. Love Google; optimaliseer de details van je product Google is je vriend en de zoekmachine zal voor meer blootstelling zorgen als je jouw webshop volgens hun richtlijnen promoot. Het is heel belangrijk dat je merk hoog scoort in de resultaten van zoekmachines. Om dit te bekomen zal je meer aandacht moeten besteden aan SEO (search engine optimisation). Daarnaast kan je ook SEA (search engine advertising) overwegen. SEO en SEA zullen je bedrijf meer in de kijker zetten en meer verkeer naar je webshop brengen. Als je met een online marketing agency wil samenwerken, onthoud dan dat de ROI (return on investment) verbonden zal zijn aan de mate waarin het bureau kennis heeft van jouw merk of sector. Probeer altijd eerst te weten te komen wat ze exact voor je zaal zullen doen vooraleer je ze inhuurt. Hetzelfde geldt voor webshop specialisten. Praat met hen en bespreek jouw doelen en businessplan 4. Snelheid is je bondgenoot Hoe lang duurt het vooraleer je landingspagina’s volledig geladen zijn? Als dit langer dan 5 seconden duurt kan dit de reden zijn waarom je met een hoge bounce-rate op je website zit. Onderzoek ook eens hoeveel clicks je klanten moeten uitvoeren om het checkout-proces af te ronden. Hoe meer clicks, hoe hoger de kans dat ze hun winkelmandje op je shop zullen verlaten. 5. Geef bezoekers een visueel checkout-proces Het menselijke brein verwerkt afbeeldingen beter dan tekst. Je checkout-proces zou daarom versterkt moeten worden met sterke beelden. Maak het je klanten gemakkelijk om de volgende knop te vinden zonder dat ze de hele pagina moeten scannen. Een visuele hulp om je klant te laten zien hoever ze zitten in het checkout-proces kan ook een doeltreffende maatregel zijn om te voorkomen dat klanten vroegtijdig hun aankoop afbreken. 6. Bied gratis verzending aan Een factor die veel shoppers overtuig om online iets te kopen is de aanwezigheid van gratis verzending. Je zou je online winkel moeten opzetten met als doel het aanbieden van gratis verzending. Je hoeft je hiervoor echter niet dubbel te plooien. Niet alle handelaars zijn in staat om gratis verzending aan te bieden. Wat je dan eventueel wel kan doen is het aanbieden van gratis verzending aan klanten die voor een bepaald minimumbedrag bij je bestellen. Als neveneffect kan het dan misschien zelfs voorkomen dat klanten extra artikels bij je bestellen om aan dit bedrag te komen. 7. Voorzie meerdere betaalmethodes Sommige mensen voelen zich zeer comfortabel met het online betalen van hun aankopen met hun kredietkaart, anderen verkiezen hun debet-kaart te gebruiken of zelfs de oude getrouwe overschrijving. Geef je shoppers de mogelijkheid om te kiezen welke betaalmethode ze gebruiken. Aanvaard niet enkel betalingen met een Visa-kaart. Je verhoogt je kansen om online kopers te converteren als je ze ook zo veel mogelijk betaalmethodes aanbiedt. 8. Blijf je webshop testen en verbeteren Tenslotte moet je ook blijven uitkijken naar betere manieren om je conversies te verhogen. Een goede webshop-specialist kan je helpen bij het testen van je online winkel en je nieuwe ideeën aanreiken. Wees de eerste om eventuele problemen op je website te constateren Bovenstaande tips zullen je alvast op de goede weg zetten om je webshop te verbeteren. Blijf er echter steeds aan denken dat, zoals alle zaken in het leven, hard werk en toewijding noodzakelijk zullen blijven om van je webshop een succes te maken. |
https://www.yellowshape.com/nl/blog/webshop-optimalisatie |