Vitamine

Eet voldoende vitaminen en mineralen, ook op werk want dan blijf je gezond en sterk! Deze uitspraak staat op een tegeltje bij mij thuis in de keuken. Het is er ooit opgehangen door mijn moeder en eigenlijk is er geen woord van deze spreuk gelogen, want vitaminen en mineralen hebben een enorme positieve invloed op ons lichaam. In dit artikel zullen we vooral de vitaminen behandelen en wat ze nou precies met je doen. Elk type vitamine kent namelijk zijn eigen herkomst en komt op een andere manier in ons lichaam terecht. Er bestaan zelfs soorten die door ons eigen lichaam worden aangemaakt.

Vitamine A: vitamine A valt te halen uit dierlijke producten en wordt ook door ons eigen lichaam aangemaakt. Retinol is de oorspronkelijke naam van deze stof en de stof caroteen is benodigd om deze vitamine in ons eigen lichaam aan te maken. De vitamine zorgt er voor dat er nieuwe huidcellen worden aangemaakt en beschermt deze ook. Daarnaast zorgt de vitamine ook er voor dat ons pigment wordt aangemaakt, wil je dus bruin worden zorg dat je vitamine A voorraad op peil is.

Vitamine B: een verzamelnaam voor acht   vitamines die een belangrijke rol spelen in de cellulaire stofwisseling. Ze helpen vaak bij de werking van het metabolisme en maken het zenuwstelsel gezonder. Daarnaast hebben ze vaak een psychologische rol bij de vorming van neurotransmitters, zo zet vitamine B6 de stof 5 HTP om in serotine een neurotransmitter die weer een rol speelt bij het gelukkig voelen en eetlust. Vaak zijn ze los te verkrijgen als supplement maar er zijn ook aanbieders die het complete pakket in een supplement verkopen.

topvitamins.nl of ascorbinezuur is allicht een van de bekendste vitamine. Het helpt bij de vorming van bindweefsel, de opname van ijzer en het ondersteunen van de weerstand. Vitamine C is te vinden in fruit (citrusfruit, kiwi’s, bessen en aardbeien), groenten (met name in koolsoorten) en in aardappelen. Bij een tekort aan vitamine C zullen wonden minder snel genezen en de weerstand afnemen, het is dus belangrijk om voldoende binnen te krijgen als aanvulling zijn er supplementen verkrijgbaar.

Vitamins: Deze vitamine maakt je eigen lichaam aan met een beetje hulp van de zon. Het regelt de opname van calcium en fosfaat in het bloed en ondersteund het immuunsysteem. Bij een tekort aan zonlicht of door veel binnen te zitten kan men snel een vitamine D tekort opbouwen.

Vitamine E: Komt voor in olie, brood, granen en noten. Een tekort aan deze vitamine zal dan ook niet snel voorkomen. Vitamine E beschermt de cellen, celwand, aderen en het weefsel. Een nadeel als de vitamine wordt verhit wordt deze onbruikbaar.

Vitamine K: een vitamine die belangrijk is voor de bloedstolling en botstofwisseling. Vooral bij baby’s is het aan te raden om vitamine K supplementen toe te dienen aangezien ze hier zelf te weinig van aanmaken.

https://www.topvitamins.nl/