Een training op een crosstrainer voor hardlopers

Een training op een crosstrainer voor hardlopers

Een crosstrainer is een stationair fitnessapparaat, die de bewegingen van cross-country skiën, hardlopen en traplopen combineert. De voeten en benen  bewegen in een elliptische of ovale beweging. De gebruiker geniet van cardiovasculaire voordelen maar vermijdt de hoge impact op spieren en gewrichten. Voor hardlopers kan het gebruik van een crosstrainer ideaal zijn als aanvulling op hun hardlooptraining omdat ze door de lage impact letsel of een blessure kunnen voorkomen. Ook kunnen ze een crosstrainer gebruiken als ze, tijdens een herstelperiode, niet kunnen hardlopen.

Betekenis

Crosstrainers dienen als een sport-specifiek alternatief voor hardlopen omdat je in principe tijdens een training dezelfde spieren gebruikt als tijdens het hardlopen. Voor ervaren lopers kan het gebruik van een crosstrainer dienen als een onderbreking van de grote impact op hun lichaam. Af en toe trainen op een crosstrainer kan, door het nabootsen van het hardlopen, het regime van een loper verbeteren terwijl ze schade als gevolg van overmatig trainen en de grote impact, die dit heeft, kunnen vermijden. Volgens de American Council on Exercise moeten “Mensen die bijzonder gevoelig zijn voor problemen in de onderbenen als gevolg van lange afstanden lopen, moeten de integratie van een crosstrainer in hun training overwegen vanwege de lagere impact.”

Kenmerken

Crosstrainers hebben aanpasbare weerstandsniveaus, vergelijkbaar met die van stationaire fietsen (hometrainers). Sommige apparaten hebben ook een instelbare hellingbaan zodat de gebruiker de helling gemakkelijk kan verhogen, waardoor de oefening zoals wandelen of hardlopen bergop moeilijker wordt en waardoor je op dat moment andere spieren gebruikt. Daarnaast kunnen de pedalen van crosstrainers ook in omgekeerde richting worden ingesteld, waardoor je weer een andere set spieren zult trainen. Veel crosstrainers hebben ook handvatten die heen en weer bewegen en door het vastpakken van deze handgrepen traint de gebruiker het bovenlichaam, net als bij cross-country skiën en is er ook een beter evenwicht tussen het boven- en onderlichaam. Op apparaten zonder de handgrepen kan de gebruiker nog steeds zijn armen bewegen, net zoals hij zou doen tijdens het hardlopen.

Voordelen

De voordelen van het gebruik van crosstrainers voor hardlopers zijn talrijk. Crosstrainers werken aan de spierkracht in de benen op een manier die is als tijdens het hardlopen. Met behulp van een crosstrainer met bewegende handgrepen kunnen ook de spieren van het bovenlichaam worden getraind. Bovendien hebben hardlopers ook cardiovasculaire voordelen, vergelijkbaar met die op een crosstrainer: “Crosstrainers zorgen voor minder impact op het lichaam, terwijl ze de aërobe conditie wel verder ontwikkelen” zegt Running Times Magazine.

Hardlopen

Veel hardlopers vragen zich af hoe ze hun hardlooptrainingen kunnen omzetten in workouts op een crosstrainer of vice versa. Waar het om gaat, is dat er geen vaste regels zijn voor deze verandering. Een crosstrainer vergt inherent minder inspanning dan hardlopen omdat de gebruiker haar eigen lichaamsgewicht niet naar voren beweegt en met minder impact de grond raakt .Maar om dezelfde afstand te kunnen afleggen, is er wel vaak een langere training op de crosstrainer vereist. Als een hardloper bijvoorbeeld gemiddeld 8 minuten per mijl buiten loopt, moeten ze misschien 9 minuten per mijl op een crosstrainer lopen en dit 9 keer vermenigvuldigen met het aantal mijlen dat ze zouden willen “hardlopen”. Dit is dan: 9 minuten x 6 mijl = 54 minuten op de crosstrainer. Wanneer je een intervaltraining op de crosstrainer doet, kun je de tijd van zware inspanningen en/of de herstelperiode tussen periodes verminderen om zoveel mogelijk een hardlooptraining op een crosstrainer na te kunnen bootsen.

Overwegingen

Sommige hardlopers houden van het gebruik van een crosstrainer, terwijl anderen erg huiverig zijn. Een training voor hardlopers op een crosstrainer kan echter daadwerkelijk de algehele conditie stimuleren en van pas komen bij de voorkoming van letsel of bij revalidatie, waardoor men kan herstellen van de herhaalde impact op een harde ondergrond en mentale en fysieke variatie in de training kan aanbrengen, waardoor letsel en verveling kunnen worden voorkomen.

Ga nu snel een crosstrainer kopen op deze website http://www.crosstrainerinfo.nl/.

http://crosstrainerinfo.nl