Ook zoete dingen kunnen gezond voor je zijn

De laatste jaren zijn wij, als mensen steeds meer bezig met gezondheid. Met “health“. Dat geldt voor sporten en bewegen, dat geldt voor het eten en het drinken. Steeds meer komen er (kleine en grote) groepen mensen die steeds meer op gaan letten waar het voedsel wat wij eten nou vandaan komt. Opzich helemaal niets mis mee. Kritisch zijn is prima. Maar sommige mensen en sommige groepen slaan helemaal door.

Ook zogenaamde wetenschappelijke onderzoeken spreken elkaar tegen. Zo zegt het ene wetenschappelijk onderzoek dat pasta’s gezond voor je zijn in verband met de koolhydraten. En zo blijkt uit weer een ander onderzoek dat pasta’s helemaal niet goed voor je zijn.

Zo zijn er nog tientallen andere voorbeelden waarbij onderzoeken elkaar tegenspreken. En mensen hebben altijd wel een mening ongeacht of het klopt of niet.

Gezond of niet gezond

Tenslotte bepalen mensen altijd zelf of ze in iets geloven of niet. Hoewel de meeste mensen niets anders doen dan elkaar napraten. Om een voorbeeld te noemen. Laten we de voorbeelden en de namen maar “Pietje’ noemen. Dus Pietje A zegt dat hij in een blad heeft gelezen dat er zoveel gram suiker in ketchup bijvoorbeeld zit. Er zitten nog wat mensen om hem heen die aandachtig luisteren hoe Pietje A dit allemaal heeft gelezen.

Dan is er altijd wel een persoon die een opmerking moet maken hoe slecht suiker niet voor je is. En dan hoor je altijd andere mensen dit beamen. En voordat je het weet is het onderwerp niet hoe slecht eigenlijk alles voor je is. En dan heb je altijd een aantal mensen die meepraten. Die hebben dan gewoon wat eten bij zich wat zogenaamd slecht is en zeggen dan dat ze dit vanaf nu niet meer gaan eten.

Het grappige is, bijvoorbeeld van mensen die met de “hype” meedoen omdat ze dat moeten of dat ze dat maatschappelijk verantwoord is, of beter gezegd het is “raar” als je er niet aan mee doet.

Natuurlijk is het beter voor je als je “gezond’ eet. Aan de andere kant wat is gezond eten? Wat de ene persoon gezond vind of beweert dat het gezond is vind de andere dat helemaal niet. Dat voorbeeld over pasta’s is een goede. Maar zo zijn er nog talloze voorbeelden van eten wat eerst gezond voor je was en blijkt achteraf niet zo te zijn.

Vlees en vis

Vlees is ook zo’n mooi voorbeeld waar mensen het al jaren over hebben. Rood vlees is niet goed voor je. Het is ongezond. Maar wit vlees zoals kip is wel weer goed voor je. Maar wat blijkt? Dat dieren voor met antibiotica worden gepompt (al jaren zo) en dat wit vlees, zoals kip niet goed voor je is.

Vis is van de dieren die vol met gezonde vetten zitten. Vis is geweldig! Wordt er jaren geroepen. En nu blijkt dat vis niet gezond voor je is want het wordt gekweekt. Natuurlijk zijn er altijd mensen bij die we “zeikerds” noemen. Die hebben altijd wel wat te klagen. Het maakt niet uit waar het over gaat ze hebben altijd wel een negatieve mening die nooit onderbouwd is.

Zo hebben we het ook over “zoete” dingen. Automatisch vinden we alles wat zoet is, gelijk ongezond. Maar is dat ook echt zo? Ja, de meeste zoete dingen zijn niet gezond voor ons. Maar niet alles wat lekker is ongezond. Er zijn talloze dingen die echt heel lekker zijn en daarnaast ook nog eens gezond.

Aan de andere kant, smaak is persoonlijk dus je kan nooit in het algemeen zeggen of iets lekkers is of niet. Je kan het alleen maar voor jezelf zeggen of je iets lekkers vindt of niet. Het is eigenlijk best wel raar dat we altijd maar zeggen of iets lekkers is of niet. Zo zijn er mensen met een zogenaamde “sweet tooth” met andere woorden echt een zoetekauw. Die vinden alles wat zoet is lekker. Zo heb je ook mensen die echte vleeseters zijn. Die vinden vlees heerlijk. Het maakt niet uit wat voor stukje vlees ze voor zich hebben.

Alleen maar groentes

En dan heb je ook nog eens de vegetariers en de veganisten. Hoewel er niets mis mee is om af en toe geen vlees te eten is het ook niet gezond om alleen maar “groente” te eten. Het beste is om natuurlijk een gebalanceerd eetpatroon aan te houden. Er zijn heel veel verschillende “diëten”.

Bij de ene mag je bepaalde dingen niet eten. Bij de andere mag je alles eten maar alleen als het bepaalde combinatie is. Bijvoorbeeld vlees, maar dan geen rijst of aardappelen. Of rijst met alleen groenten en vis. Zo heb je nog honderden verschillende mogelijkheden.

Zoet = gezond?

Ik had het er eerder over dat zoete dingen niet gezond zijn. Maar is dat ook echt zo? Als we bijvoorbeeld naar chocolade kijken heeft het ook echte gezondheidsredenen om het af en toe te eten. Er is sowieso niets mis mee om af en toe wat “ongezonds” te eten. Het lijkt wel dat tegenwoordig je helemaal niets meer mag.

Je mag geen mening hebben over Moslims of geloof. Je mag geen mening hebben over homo’s of transseksuelen. Je mag geen mening hebben naar een tiener toe zonder dat je dan gezeur krijgt van allerlei instanties.

Maar chocola, althans echte chocola, zoals pure chocolade heeft een lange geschiedenis. Tussen 1100 en 1400 BC (before Christ) oftewel voor Christus werd dit al gebruikt door de oude volkeren zoals de Azteken en de Maya’s. Die gebruikte chocola als een bitter drankje tijdens ceremonies als medicijn.

Pas later toen de Spanjaard Hernando Cortez deze stammen bezocht nam hij de chocolade mee naar Spanje. Met de chocola werd in Spanje veel geëxperimenteerd en uiteindelijk ontstonden er meerdere variaties zoals melk chocolade.

Pure chocolade kan je een vrolijk gevoel geven dankzij de verschillende stoffen die hierin aanwezig zijn. Eén van deze stoffen is fenylethylamine. Deze stof geeft je hetzelfde gevoel als wanneer je verliefd bent

De endorfines in pure chocolade zorgen voor een gevoel van euforie en verminderen ook de effecten van pijn en stress. Een andere stof die in pure chocolade voorkomt, anandamide, staat bekend om het geluksgevoel dat het geeft.

Het eten van pure chocolade maakt je dus echt gelukkiger.

De gezondheidsvoordelen van pure chocolade

  • Werkt als antioxidant

  • Is rijk aan flavonoïden

  • Heeft een bloeddrukverlagende werking

  • Voorkomt bloed klontering

  • Verhoogt het goede cholesterolgehalte

  • Verhoogt het goede cholesterolgehalte

  • Verkleint het risico op hart- en vaatziekten

  • Verbetert de insulinegevoeligheid

  • Vermindert leververvetting

  • Beschermt de huid tegen UV-straling

  • Stilt het verlangen naar ongezond eten

  • Geeft je een vrolijk gevoel

  • Verbetert de bloedtoevoer naar de hersenen

  • Beschermt de hersenen tegen schade door vrije radicalen

  • Verbetert het vermogen om te leren

  • Vermindert stressklachten

  • Verkleint de kans op dementie en alzheimer

  • Verhoogt het aantal goede bacteriën

 

Zoals je kan zien heeft het veel voordelen. Maar zoals met alles is het beter om met mate dingen te eten. En hoewel chocolade voordelen heeft is geen wondermiddel. Dit houdt ook niet in dat je alleen maar chocolade moet gaan eten. Je kan prima 1 chocolade stukje eten per dag.

Zolang je maar een gebalanceerd eetpatroon aanhoudt is er helemaal niets mis mee om eens in de zoveel tijd wat ongezonds te eten zoals een pizza of een hamburger. Hoewel dit ook wel relatief is. Als je je eigen hamburgers maakt, dus je neemt mooie gehakt en je gaat dit mixen met ei en broodkruimels en je maakt je eigen hamburgers met je eigen kruiden, kan het dan nog steeds ongezond zijn?

http://www.chocolatecompany.nl/nl/kado/