Waar moet u op letten bij het opstellen van CRM processen?

Voordat u gebruik gaat maken van een CRM-systeem is er de nodige voorbereiding nodig binnen uw organisatie. Er zijn namelijk vele facetten die bijdragen aan het succes van uw CRM project. Daarnaast wilt u dat dit project binnen de vastgestelde tijd en het budget gaat passen. Om dit te bereiken is er een duidelijke basis nodig waar vanuit gestart kan worden. Vandaar dat er genoeg tijd in de implementatie van zo’n project gestoken moet

 Om alles uit uw CRM-implementatie te halen is het nodig om een duidelijke en consistente werkwijze te hanteren. Op deze manier is het voor gebruikers gemakkelijk om allemaal op dezelfde manier te werken met de software. Het opstellen van procesbeschrijvingen voor de verschillende onderdelen binnen uw organisatie zorgen voor deze consistente werkwijze. Hierdoor ondersteunt het CRM-systeem ook echt uw organisatiedoelstellingen. Daarnaast wordt er een zo groot mogelijk deel van de taken geautomatiseerd voor uw werknemers. Met de juiste afstemmingen kunnen er gewenste rapportages of stuurinformatie uitgedraaid worden, die waardevol zijn voor verschillende afdelingen binnen uw organisatie. Maar hoe zorgt u er nou voor dat u deze procesbeschrijvingen op de juiste manier samenstelt?

Zorg voor procesondersteuning

Om voor de juiste procesondersteuning te zorgen is het belangrijk om duidelijk te beschrijven hoe processen georganiseerd zijn. Als dit niet wordt gedaan, is het namelijk niet mogelijk om het proces of delen daarvan te automatiseren. Dit is wel nodig, omdat het uw doel namelijk is om zoveel mogelijk herhalende activiteiten te automatiseren. Door middel van ingestelde triggers kunt u dan namelijk automatisch opdrachten laten uitvoeren door uw CRM-systeem.

Verwerk ook verschillende werkwijzen in uw procesbeschrijvingen

 Naast dit moet u ook letten op de manier hoe u processen zoals een scrum-methode binnen uw CRM project beschrijft. Deze beschrijvingen moeten van kwalitatieve aard zijn, zodat uw taken die hierin geautomatiseerd kunnen worden, worden verwerkt in de beschrijving. In veel gevallen is het ook slim om vaste systemen nog eens met een frisse blik te gaan bekijken. Hierdoor ontdekt u welke aanpassingen hieraan gemaakt kunnen worden die uiteindelijk overgenomen kunnen worden door de CRM software. In de praktijk blijkt het vaak lastig te zijn om iemand te vinden die met een objectieve blik naar de processen in uw organisatie kijkt. Voor deze blik kunt u dan ook opzoek gaan naar een externe kracht die deze rol voor uw project kan invullen. Door een CRM expert te benaderen heeft u dan ook een grotere kans op een correcte procesbeschrijving.

https://crmexcellence.nl/crm-implementatie/