Ace Magazine
Image default
Webdesign

Gebruik deze tips om de juiste webdesigner te vinden

Zocht je ooit al een iets op een website en kon je het niet snel genoeg vinden? Voegde je al eens artikelen toe aan je winkelmandje op een webshop om dan nadien tot de constatatie te komen dat er ongelooflijk veel en verwarrende stappen nodig zijn om af te rekenen? Dit kan zeer frustrerend zijn en misschien geef je het zelfs gewoon op. Je bent zeker niet de enige. Het is van vitaal belang dat een website er niet alleen goed uitziet maar ook bruikbaar is. Het ontwerp van een website moet zorgen voor gebruiksvriendelijkheid. Het zal bepalen of een bezoeker op je site blijft, en doet wat jij verwacht, of dat die gebruiker je website verlaat. Het ontwerp moet eenvoudig zijn met een interface die helder, intuïtief en gemakkelijk te navigeren is. De gebruikservaring moet zo geoptimaliseerd zijn dat mensen snel en gemakkelijk vinden naar wat ze op zoek zijn. Een goede website genereert klantenverkeer en verhoogt de conversiegraad, wat een directe impact zal hebben op het succes van je zaak.

Hoe huur je de juiste webdesigner in?

Om bovenstaande redenen is het essentieel dat je de juiste webdesigner vindt. Een designer die de theorie kan omzetten in het juiste design? Maar hoe vind je nu de juiste webdesigner uit de miljoenen websites die ontwerpdiensten aanbieden? Hoe selecteer je uit de overvloed aan portfolios degene die geschikt is voor jouw website?

 

Hier zijn enkele tips die je kunnen helpen bij het nemen van die beslissing:

  1. Ga uit van een realistisch budget:

    Onthoud dat het ontwerp van jouw website cruciaal is om verkeer te genereren naar je website en je zaak te doen groeien. Wanneer je een webdesigner inhuurt kan het op lange termijn meer kosten als je iets te gierig bent. Kwaliteit kost altijd ietsje meer. Sta daarom open om je budget iets te verhogen. Maar hou daarnaast ook rekening met het feit dat dure bureaus niet per se garant staan voor kwaliteit. De kracht zit hem in het vinden van de beste prijs-kwaliteitsverhouding. Veel kleine bedrijfjes die zich specifiek focussen op de ontwikkeling van websites durven al wel eens meer te vragen voor een site omdat het hun enige bron van inkomsten is. Dit kan ertoe leiden dat jij meer betaalt voor jouw site zonder dat dit op lange termijn concrete voordelen oplevert voor je bedrijf. Wees dus voorzichtig!

  2. Beoordeel de portfolio/voorbeelden van een designer:

    Een snelle manier om te zien of een ontwerper de juiste keuze is om jouw website te maken is te kijken naar het werk dat hij/zij in het verleden opleverde. Zowel functionaliteit als design zijn belangrijk voor een website. Je kan controleren of hun kleurgebruik, stijl en branding jou bevallen en of het overeenkomt met wat jij zoekt in een website. Het loont ook om te kijken in welke mate de ontwerper mee is met de nieuwste design trends en webstandaarden. Veel ontwerpers specialiseren zich in het gebruik van een bepaalde technologie, een specifieke visuele stijl of websites voor specifieke sectoren. Het is een enorm voordeel als de ontwerper ervaring heeft met jouw sector. Aangezien iedereen tegenwoordig het internet bezoekt op een veelvoud van toestellen moet je ontwerper op zijn minst ook ervaren zijn in responsive design.

  3. Communicatie:

    Aarzel niet om vragen te stellen en eis ook een bepaald niveau van communicatie. Als de ontwerper over genoeg communicatieve vaardigheden beschikt zal het voor jou eenvoudig zijn om jouw ideeën over te brengen. Hij/zij moet ook snel inzicht kunnen krijgen in jouw bedrijfsdoelstellingen en hier concrete voorstellen rond kunnen uitwerken.

  4. Controleer referenties:

    Klantengetuigenissen zijn een bevestiging van het werk van een ontwerper. Vraag daarom om referenties van bestaande klanten. Probeer uit te vissen hoe effectief de ontwerper de noden van die klanten kon begrijpen om deze in duidelijke ideeën om te zetten. Vraag of de ontwerper al het werk binnen de afgesproken termijn opgeleverd heeft en pols naar de effectiviteit van het ontwerp om bezoekers naar de site te lokken. Het kan ook geen kwaad om te informeren naar de feedback die hun klanten gaven bij de opgeleverde websites.

  5. Kennis van technologieën en platformen :

    Dit is zeer belangrijk. Ook al is een ontwerper goed in wat hij doet, het is het altijd handig meegenomen als hij/zij ervaring heeft met het platform of Content Management System (CMS) dat jij voor ogen hebt. Als je nog geen CMS gekozen hebt kan een ervaren webdesigner je ook met raad bijstaan om het systeem te kiezen dat aansluit bij de doelen en visie van jouw bedrijf. De ontwerper moet vertrouwd zijn met enkele basis technologieën zoals HTML5, CSS en webdesign programma’s om mockups of prototypes van een website te creëren. Een webdesigner hoeft niet noodzakelijk een programmeur te zijn maar het is wel belangrijk dat hij een fundamenteel idee heeft van de benodigde code om tot een goed resultaat te komen.

     

  6. Het eigendom van je website ontwerp behouden::

    Het gebeurt vaak dat je een goede designer vindt die klaar staat om een meesterwerk voor je te ontwerpen, maar die niet bereid is jou de intellectuele eigendomsrechten van de website en het ontwerp te laten behouden. Een website laten maken is een investering, maar als je niet de rechten bezit op je site kan je dit in de toekomst eventueel zuur opbreken. Niets houdt de ontwerper dan tegen om jouw design ook bij andere klanten aan te bieden. Een goede ontwerper is er dus één die jouw wensen uitvoert maar de juiste ontwerper zorgt er tevens voor dat jij steeds eigenaar blijft van jouw investeringen.

  7. Inhoud en SEO begrijpen: :

    Een website staat of valt met de inhoud en hoe die wordt verpakt voor consumptie. Toch is het vaak een onderdeel van webdesign dat niet genoeg aandacht krijgt. Het is belangrijk te weten dat een website wordt bepaald door een samenhangend geheel van teksten, afbeeldingen, video’s, enz… Het is dit wat de website bepaalt en het zijn unieke ‘tone-of-voice’ geeft. Een webdesigner die dit begrijpt kan voor een echte meerwaarde zorgen. Focussen op de juiste inhoud helpt ook bij het taggen van relevante sleutelwoorden en optimaliseren voor zoekmachines. Dit zal je een beter score in Google bezorgen en bijgevolg dus meer pageviews. 

De beste webdesigner, die jouw gedachten begrijpt en dit kan vertalen in een webdesign, kan moeilijk te vinden zijn. Het goede nieuws is dat het team van Yellowshape, een ervaren web design bureau in Antwerpen, bestaat uit ervaren ontwerpers die je helpen bij het bouwen van een professionele website zoals jij het wenst.

https://www.yellowshape.com/nl/blog/de-juiste-webdesigner-vinden