De invloed van relaties tussen de inkoper en de leverancier bij inkoopadvies

Bij inkoopadvies gaat het voornamelijk over de relatie tussen een leverancier en een verkoper. Hoe deze relatie is, heeft invloed op het opstellen van een advies. Bij inkoopadvies draait het in veel gevallen om de relatie tussen inkoper en leverancier. Op zich is dat ook logisch. U doet immers liever zaken met iemand die u graag mag. In het inkoopadvies schuilt hierin echter ook een valkuil. Als inkoper is het namelijk belangrijk om een zekere mate van rationaliteit en objectiviteit in het oog te houden. Veel bedrijven kiezen tegenwoordig dan ook voor een inkoopbureau dat onafhankelijk een oordeel kan vormen over de beste leveranciers. Een goede relatie tussen inkoper en leverancier is zeker belangrijk maar er zal altijd gedacht moeten worden vanuit de prioriteiten vanuit het bedrijf en niet vanuit persoonlijk oogpunt.

Strategisch inkoopadvies als middel voor beleidsbepaling van een organisatie of bedrijf

Een inkoopadvies kan invloed hebben om een beleidsbepaling van een bedrijf of organisatie. Het is verstandig om altijd een specialist te benaderen voor het opstellen hiervan. Strategisch inkoopadvies richt zich op de inkoopstrategie van bedrijven ten opzichte van goederen of diensten. Dit inkoopadvies kan zich richten op de soort leveranciers die worden benaderd, maar kan bij een andere strategie, zoals kosteneffectiviteit, zich ook richt richten op bijvoorbeeld kostenbeheersing. Deze vorm van inkoopadvies kan toegepast worden in iedere markt, ongeachte het product of de dienst die wordt aangeboden. Het gaat immers om de strategie erachter, welk speerpunt wordt door een bedrijf of organisatie belangrijk gevonden. En of die strategie dan wordt toegepast in een bedrijf dat grondstoffen verkoopt of een uitzendbureau dat vooral diensten aanbiedt, maakt dan niet zoveel uit.

Inkoopadvies voor een efficiënt en kosteneffectief beleid van de overheid

Inkoopadvies is niet alleen voor het bedrijfsleven, ook de overheid koopt jaarlijks bij diverse bureaus inkoopadvies in om de overheidskosten zo laag mogelijk te houden. Door de veranderende marktomgeving is er bij de overheid de behoefte ontstaan om het inkoopbeleid te professionaliseren en daarom kiezen zij ieder jaar 10 bureaus uit om een inkoopadvies te formuleren waarbij overheidsuitgaven efficiënter kunnen worden ingericht. Deze adviesbureaus hebben zich middels een Europese aanbesteding in kunnen schrijven en hier zijn de 10 beste uitgekozen. Deze adviesbureaus mogen zich nu twee jaar lang ‘preferred supplier’ van de overheid noemen. Inkoopadvies omvat dus meer dan het formuleren van een strategie aan de hand van een marktonderzoek en kan in iedere sector bijdragen aan een meer gestroomlijnde economie.

https://www.insinc.nl/